۱۳۸۹ دی ۱۱, شنبه

بدل‌کاری

برای نشان‌دادنِ صحنه‌های نبردِ عباس ابن علی اصرار دارند حتماً چهره‌اش را نشان دهند و نمی‌گذارندشان. در عوض، صورتِ مختار را که می‌توانند نشان دهند، در صحنه‌های نبرد می‌پوشانند. از خود می‌پرسم چرا برای موردِ اول هم از بدل‌کار استفاده نکردند تا مشکلِ شرعیِ سریال (مُنْ-)حل شود. اتفاقاً در این مورد می‌شد که چهره را نپوشانْد و برای معترضان توضیح داد که این، چهره‌ی بازیگرِ نقشِ حضرت نیست بلکه چهره‌ی بدل‌کاری است که به جای بازیگر ایفای نقش کرده است. بر فرض هم که بازی در نقشِ بزرگانِ دین اشکال داشته باشد، یحتمل ایفای نقش به جای بازیگرِ سریال ایرادی ندارد.

۲ نظر:

  1. عیسی مسیح رو تو فیلمهامون نشون میدیم. عباس امام و پیامبر نیست. اما نشونش نمیدیم.
    تا جایی که میدونم تصویر کشیدن خدا در اسلام گناهه. شاید از نظر اینها عباس خداست. کسی جواب بهتری نداره؟

    پاسخحذف
  2. محض اطلاع می گم.
    شیعه و سنی روایتی را از پیامبر نقل می کنند که :
    علماء امتی افضل من انبیاء بنی اسرائیل
    طبق این و دیگر روایات نتیجه می گیرند که:
    بعض از بزرگان دین من جمله سلمان فارسی و ابوذر ... از قدما و بعضی از عرفای متاخر و حتی معاصر مقامی بالاتر از موسی (ع) و عیسی (ع) و دیگر پیامبران بنی اسرائیل دارند.
    عرفا و بزرگان شیعه نیز عباس بن علی (ع) را ساقی شراب وحدت می دانند و بسیاری مدعی اند که همو ردای وحدت را بر تن ایشان پوشانده است و از دست او شراب بی خودی نوشیده اند.

    شرابی که چون شیشه بر لب زند
    لب شیشه تب خاله از تب زند
    شرابی که چون ریزیش در سبو
    برآرد سبو از دل آواز هو

    و به گمانم به این اعتقاد است که عیسی (ع) را نشان می دهند و عباس بن علی (ع) را نه.

    اما اینکه عکس انبیاء و اولیاء را نشان دادن گناه باشد، ما که در هیچ جای قرآن و روایات ندیدیم و اصلا عکاسی در آن زمان نبوده و این مطلب شامل کلیات منهی عنه نیز نمی شود.

    گویی این مطلب هم حرمت فقهی ندارد بلکه عشق و محبت بعضی گل کرده و غیرت شان تاب نیاورد که کسی را به جای معشوق ببینند.

    ما که عالمی را برنشسته بر جای معشوق می بینیم و دم نیاوریم. نمی دانم از پخته گی است یا بی غیرتی.

    کمی مهربانتر...

    پاسخحذف